Traditioner

Julen innebär väldigt mycket traditioner för de flesta.

Några traditioner:

- Kalle Anka:
- Klockan 15 får absolut ingen missa, kaffe/té/glögg/julmust ska serveras samtidigt, glöm inte lussekatterna och pepparkakorna.
- Ingen tittar direkt på Kalle, alla sitter och pratar och skrattar på de rätta ställena.

- Julklapparna:
- Är det barn med i sällskapet sitter de på knä framför granen hela dagen för att hålla koll på julklapparna.
- Är det barn inblandat så slits julklapparna upp så snart tomten har varit på besök.

- Inga barn inblandade - diskusion om vem som ska vara tomte (ansvarig utdelare) i vissa familjer innebär detta (läs: Ms) att man har en tomteluva med blinkande lampor på sig.

- Julmaten:

- Det är alltid med så mycket mat så att den som har tillagat det har rester tills det sprutar ut ur öronen.
- Vissa har ett system med kall mat först sedan varm.
- Det finns alltid med någon maträtt som bara en eller i vissa fall ingen äter.
- Inte nog med julbord, det ska även ätas gröt, lutfisk, knäck, ischocklad, skumtomtar, clementiner och en chokladask eller två.

- Kvällen:
- Kalle är slut, klapparna har öppnats, maten är uppäten. Alla sitter i soffan med översta knappen på byxorna uppknäppt. Julen är nu slut och alla vill helst gå och sova fram till Nyårsafton då det är dags för nästa galej, men Nej så blir det inte. Sömn kan man få ett par timmar, sen är det dags för nästa julfirande på juldagen.

Nu vill jag inte att ni ska tro att jag inte gillar julen för det gör jag, jag ÄLSKAR den. 
Detta är bara lite roliga saker som jag funderade över... :)
Ha en mysig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback