Den godaste äpplepajen

Eftersom det blev en heldel äpplen så fick det bli en äpplepaj också. Jag brukar göra smulpaj efter ett Leilarecept och den blir helt gudomligt god. Den är ju allt annat än nyttig dock så jag är glad att det har blivit mycket träning i veckan för min del så jag kan ha lite bättre samvete i alla fall.
 
 
Äppletantens smulpaj
 

Grundrecept för 1 paj:
 
250 gram kallt smör
1,5 dl råsocker (jag tog vanligt strösocker)
1,5 dl koksflingor
2,5 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
 
Tärna smöret i småbitar.
Nyp ihop det med socker, kokos och vetemjöl tills det blir till en smulig deg.
Blanda försiktigt i havregryn utan att de går sönder.
Smaksätt med valfri fyllning (äpplen tog jag).
 
Jag skar de skalade äpplena i bitar hade på lite kanel innan jag smulade över degen. Sen är det bara att ställa in den i ugnen som är ställd på 200 grader i cirka 200 grader.
Servera med vaniljsås eller glass.
 
åhhh det doftar så gott just nu!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback