Gränspolisen på TV

Alltså vi har fastnat lite för Gränspolisen Australien på kanal 9 om kvällarna. Det är så kul! Folk försöker verkligen allting.

Exempel på konversation:
Tulltjänsteman: Har du något i fickorna?
Man på väg in i landet: Nej!
Mannen plockar fram pengar, hör och häpna från fickan.
Tulltjänsteman: Men vad är det där då?
Man: Pengar
Tulltjänsteman: I fickan där du precis sa att du inte hade något

Sen har vi ju de personer som inte pratar så bra engelska, ofta i denna serie är det äldre personer från Asien.
De har alltid packat med sig mat i resväskan, mat som inte får föras in i Australien. De har aldrig deklarerat maten.  De försöker alltid bortförklara det det inte alls är mat för det är ju t ex torkat. Det slutar i alla fall alltid med böter. Surt liksom. Dessutom filmas deras pinsamma ögonblick. Ingen höjdarstart på semestern kan jag tycka.

Men åker jag någon gång till Australien ska jag i alla fall inte ta med mig någon mat, tala osanning eller se nervös ut. Det brukar ju leda till att man får stanna kvar på flygplatsen alldeles för länge.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback