Chili con carne

Veckan som kommer kommer vara mer än fullspäckad, så jag lagade lite matlådor förut. Så man inte behöver äta ute alla dagar. Jag testade att göra Chili con carne från den nya Viktväktar kokboken som jag har fått!

4 portioner / 9 ProPoints /portion

Ingridienser:

2 dl fullkornsris

400 g nötfärs max 10%

2 gul lök

2 tsk flytande margaring

1 grön paprika

1 gul paprika

1 fp krossade tomater

1 msk kalvfond

1 msk hackad vitlök

2-4 tsk chilipeppar, torkade flakes

2 dl vita bönor, kokta

 

Gör såhär:

Koka riset enl. förp.

Skala och hacka löken, kärna ur paprikorna och skär dem i kuber, ca 1x1 cm.

Fräs lök, vitlök och chili i margarinet.

Vänd i färs och paprika, bryn alltsammans några minuter.

Tillsätt tomtat och fond, låt det koka i 10 minuter tills grytan fått fin konsistens.

Vänd i de avrunna bönorna och låt det koka upp.

Smaka av med salt, peppar och eventuellt mer chili.

 

Eftersom min andra hälft inte kan äta lök och paprika skippade jag dem helt enkelt :)

Smaklig spis!


Kommentarer
Erica säger:

hade du skippat bönorna hade de blivit mycket godare säkert =)

2010-08-23 | 19:26:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback